Pacific Media Centre Pacific Media Watch Pacific Journalism Review Asia Pacific Report
 

REGION: Cambodia Daily branded 'a thief', forced to close over tax fight


Independent Cambodia Daily ... "the power to tax is the power to destroy." Image: VOA Khmer

Monday, September 4, 2017

Item: 9989

DOHA (Al Jazeera English/Asia Pacific Report/Pacific Media Watch): One of Cambodia’s last remaining independent newspapers has announced it is closing today after 24 years, the latest in a series of blows to critics of Prime Minster Hun Sen.

The Cambodia Daily said today’s edition would be its last after it was slapped with a US$6.3 million tax bill, which its publishers said was politically motivated, Al Jazeera reports.

“The power to tax is the power to destroy. And after 24 years, one month and 15 days, the Cambodian government has destroyed The Cambodia Daily, a special and singular part of Cambodia’s free press,” the newspaper said in a statement.

The paper blamed “extra-legal threats by the government to close the daily, freeze its accounts and prosecute the new owner” for the closure.

The announcement came hours after Opposition Leader Kem Sokha was arrested and accused of treason.

The Cambodia Daily was set up in 1993 by veteran American journalist Bernard Krisher in the aftermath of Cambodia’s genocide from 1975-78 and subsequent civil war.

It publishes in English, but also carries some articles in Khmer.

Krisher sold the paper to his daughter Deborah Krisher-Steele in April.

‘Arbitrary’ back taxes
Last month, the Cambodian tax department said the paper owed $6.3m in back taxes, with Hun Sen branding the owners “thieves” in one of his recent speeches.

The paper said the figure was “arbitrary” and not based on an audit of its books.

“It’s a dark day for press freedom in Cambodia,” editor Jodie DeJonge told AFP news agency on Sunday.

“We just can’t believe that on Monday morning we are going to wake up and not come and put out another newspaper. It’s a tremendous loss.”

The paper is not the only independent media organisation to come under pressure. Tax probes have also been announced by the government against the US-funded Radio Free Asia and Voice of America, who say they have complied with local laws.

A group of local radio stations which carried Khmer-language VOA and RFA content have also been shuttered or banned from broadcasting their content.

Last week, the US expressed “deep concern” over the state of Cambodia’s democracy after the government there ordered out an American NGO.

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3

PMC profile photograph

Pacific Media Watch

PMC's media monitoring service

Pacific Media Watch is compiled for the Pacific Media Centre as a regional media freedom and educational resource by a network of journalists, students, stringers and commentators.
(cc) Creative Commons


Comments

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.